سفارش تبلیغ
صبا ویژن
89/3/9 12:16 ص

معتقدان به زبان قوم به دو دسته تقسیم می شوند

الف کسانی که غالب احکام قران را بی اعتبار می دانند

ب کسانی که قران را معتبر می دانند

دیدگاههای دکتر سروش در مورد وحی

الف انکار کلی وحی

ب فهم ناپذیری قران

ج عرضی بودن آموزه های قران

ویژگیهای عرضیات دین

الف اعتقاد قلبی و التزام عملی به آنها لزومی ندارد

ب اموری تحمیلی بر اسلامند

ج حجاب و زنگار مانع رسیدن به اسلامند

دلایل دکتر سروش در عرضی بودن آموزه های قران

الف شرطیات کاذبه المقدم

ب تعالیمی که در نتیجه پاسخ به پرسش های مردم بیان شده است

ج زبان قوم بودن قران

توضیح قرینه اول

حوادثی که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده اند چه در عصر پیشوایان دین و چه پس از ان همه از عرضیاتند . می توانستند اتفاق نیفتند و چون چنینند نمی توانند جزء دین قرار گیرند

نقد و بررسی دلیل اول

الف ایشان میان شرایط ظهور حکم و شرایط متعلق حکم خلط کرده اند

ب آیا صاحبان دین خود این ادعا را می پذیرند حال آنکه برای شناخت نظریه حقیقی هر فرد ابتدا باید به خود آن فرد مراجعه نمود

ج غفلت و عدم توجه به فلسفه خاتمیت

لوازم باطل این نظریه

الف بی اعتبار ساختن سیره معصومین

ب بی ارزش ساختن اصل نزول قرآن، اسلام و هر دین الاهی

ج انسداد باب مفاهمه و رشد علوم

د حذف و دور ریختن بسیاری از آیات قران

ه بیهوده بودن عمل خداوند در حفظ آیات قران از هر گونه تغییر

و فراهم شدن اسباب گمراهی و ضلالت در ارسال کل قران ازطرف خداوند، ابلاغ این آیات توسط پیامبر و تلاشهای امیرالمومنین در حفظ و جمع آوری قران

ز مصداق نومن ببعض و نکفر ببعض

ح مخالفت با روایات بسیاری که از استحباب حفظ، قرائت، تفکر و ... سخن می گوید

توضیح قرینه دوم

همان معیاری که قسم اول را از عرضیات دین قرار می دهد همه موارد سوال و جواب را نیز از عرضیات دین قرار می دهد

نقد و بررسی

الف همواره بخشی از آموزه های دین در قالب سوال و جواب عرضه می گردد

ب سوال و جواب در مساتل دینی در بسیاری از روایات تشویق گردیده است

ج لازمه آن این است که اکثر باورهای صاحب نظریه هر چند در جواب سوال نباشد اما بی اعتبار تلقی گردد

د خود شمول بودن این نظریه

توضیح قرینه سوم

زبان قوم بودن و به عبارت دیگر وجود این قالبها و واژه ها در قران مستلزم عدم فهم قران واقعی می گردد

نقد و بررسی

الف سیستم واژگانی خاص مانع ارائه پیام نیست چرا که

1پیامبر از هر قوم و قبیله ای که می بود به زبان و فرهنگ همان مردم سخن می گفت

2ان چه که دکتر سروش به عنوان واژگان خاص فرهنگ و قوم عربی معرفی می کند واژگانی عمومی می باشد

3از جمله ابزارهای لازم برای فهم قران توجه به فرهنگ مردم عرب می باشد

4 محتوای بسیاری از آیات قرانقابل فهم و انطباق بر فرهنگ های مشترک است

5بسیاری از آموزه های قران قابل تبیین عقلی است

لوازم باطل

الف عدم امکان هر گونه فهم و لغویت ارسال کتاب

ب مخالفت با فلسفه ارسال رسل و انزال کتب

ج تعارض با آیات قران دال بر امکان فهم

داشکالاتی که بر شرطیات کاذبه المقدم وارد شد



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :محسن انبیائی::نظرات دیگران [ نظر]