سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقد مقاله برادر فاضل

 برادر فاضل :
 معتقدم اشکال اصلی عدم تحدید درست موضوع است که ناشی از عدم تبیین نهایی معانی کلام وکلام جدید و فلسفه دین و به نوعی خلط بین مفاهیم که نتیجه آن نزاع لفظی است.
نقد :
 استاد به اعتراف خود منتقد در اول بحث ، واژگان مورد نیاز بحث را تعریف کرده اند پس این اشکال وارد نیست.
برادر فاضل:
 نویسنده معتقد است فلسفه دین شامل همه ادیان ابراهیمی است اما به نظر می رسد حداقل در اسلام چنین اصطلاحی بدین صورت (تلاش عقلانی برای تبیین و..)برای علم خاص به نام فلسفه دین وضع نشده است.
لذا چنین اصطلاحی در دایره علوم اسلامی وجود ندارد
نقد :
1.اشکالی ندارد در مباحث فلسفه دین از سایر ادیان هم بحث شود و این به معنای معتبر دانستن ان ادیان در نزد ما نیست.
2. ما در مباحث فلسفه دین می توانیم همه ادیان حتی ادیان ساختگی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
3.چه اشکالی دارد که علم جدیدی را تاسیس کنیم .
برادر فاضل :
کلام جدید چنان که اشاره کرده اند اولا متاثر از تفکرات فرهنگی و اومانیزم دوران مدرن است و ثانیا در صدد تلفیق آموزه های مسیحیت و نگرش فلسفی معاصر است و به هر دلیل قصد دارد تا دین را انسانی و کاربردی کند دقیقا عکس خواسته همه انبیا الهی که برای دینی کردن انسان ماموریت داشتند
نقد :
1.    به هر حال مباحث فلسفه دین در روزگار ما داخل و خارج کشور مطرح می شود و ما نباید از ان غفلت کنیم و روشن  است که غرض غربی ها با غرض یک نویسنده اسلامی مدافع دین فرق خواهد کرد و صرف اسم باعث سرایت غرض نخواهد شد. پس باید علمی به نام فلسفه دین داشته باشیم و لزومی ندارد که ان را با کلام ادغام کنیم .
برادر فاضل :
 تمایز و تعدد علوم در گرو سه چیز است: موضوع، محمول و اغراض.
اما با توجه به مبانی سه گانه تمایز علوم نمی توان دو علم متمایز به نام های کلام جدید و کلام قدیم تصور کرد زیرا از نظر موضوع و احکام و اهداف تفاوتی میان آن دو دیده نمی شود.
نقد :
اضافه کردن وصف  جدید به معنای تفاوت ماهوی کلام جدید وقدیم نیست استاد نیاز فقط به شایستگی وصف جدید برای کلام اشاره کرده اند و تاکیدی بر تاسیس علمی جدید نداشتند.
برادر فاضل :
گروهی هم معتقدند علی رغم عدم تغییر ماهوی در علم کلام و و عدم اختلاف جوهری میان کلام قدیم و جدید و با وجود پیوستگی میان کلام متقدم و متاخر کلام از چند جهت از جمله مسایل جدید و شبهات جدید و ....شایسته وصف جدید است. نویسنده مقاله فلسفه دین در مجله قبسات 39-40 از زمره همین گروه است .
نقد:
پس خود شما هم قبول دارید که استاد قائل به تفاوت ماهوی کلام جدید و قدیم نیستند.
برادر فاضل :
وتحولات کلامی نیز که به اعتقاد شما دفعی و با شتاب فزاینده انجام گرفته در کلام غرب واقع شده است نه در کلام اسلامی. ثانیا در ادامه همان اشکال تصریح کرده اند که:" تحولات کلامی تابع تحولات فکری فرهنگی مدرنیزم بوده و ...جریان های نوگرایی در غرب گسترده و با شتاب صورت گرفته و نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ غرب پدید آورده..." آیا می توان این تحول دفعی و گسترده را به عالم اسلامی تعمیم داد.
نقد :
تحولاتی که استاد به طور مفصل مطرح کرده اند قابل انکار نیست واینها همه منحصر در غرب نیست بلکه در کشور خودمان به خصوص بعد سال 76 بسیار مشهود است.

 برادر فاضل :
ثانیا منظورشان از تحول در اندیشه بشری چیست؟ آیا تحول در ثابتات و یقینیات عقلی است یا تحول در ظنیات و آیا این کلام با قبض و بسط نسبتی ندارد که توسط خود نویسنده مورد نقد قرار گرفته است؟
نقد :
مراد از اندیشه بشری ، محصولات اندیشه بشری است که این محصولات با حفظ بسیاری از یقینیات و ظنیات سابق از جهت کمی وکیفی دچار تحولات بسیاری شده است.پس ربطی به نظریه فبض و بسط ندارد .
برادر فاضل :
عدم پاسخگویی کلام قدیم  به مسایل جدید به نوعی تحقیر مبانی کلام اسلامی است.
نقد :
حقیقت را باید پذیرفت و نباید ان را سیاسی کرد.
برادر فاضل :
طب کنونی با تجویز داروهای شیمیایی با عوارض بسیار خطرناک و عدم پایبندی اخلاقی گروهی از اطبا که به خاطر مسایل مادی سلامتی انسانها را هدف می گیرنداز غایت اصلی خود بسیار دور شده است. [که در طب سنتی این گونه اتفاقات به غایت نادر است.
نقد:
کار عالم را نباید وصف علم دانست.
نقد :
منتقد از طب قدیم و جدید ظاهرا نباید سر رشته داشته داشته باشد پس صحبت از تفاوت این دو در تخصص ایشان نیست .
برادر فاضل :
 برای بسته شدن باب چنین اشکالاتی از واژه تحول استفاده شود تا علاوه بر نداشتن بار منفی لزوم پرداختن به مسایل و شبهات کلامی جدید نیز مورد تاکید قرار گیرد.
نقد:
1.واژ تحول بیش از واژه جدید به تفاوت ماهوی کلامین تاکید دارد.



<**ادامه مطلب...**>نقد مقاله برادر فاضل

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :علی باقری::نظرات دیگران [ نظر]