• وبلاگ : 
  • يادداشت : نقدهاي ديگري بر ديدگاه دكتر سروش
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + گوهري 
    گوهري A
    مشخصات مأخذشناختي WWW.Seraj.Ir

    پلوراليزم وكثرت گرايي آية الله جوادي آملي

    حجة‏الاسلام والمسلمين محمد رضا مصطفي پور

    حقيقت وحي و علم حضوري
    وحي از سنخ علم حضوري است كه انسان با جان دل مي‏بيند، وحي عبارت است از مشاهده يك حقيقتي كه آن حقيقت مقوّم جان انسان است، و انسان با علم حضوري مقوّم خود را كه خدا و كلام خداست مي‏يابد همانطوريكه خود را مي‏يابد. وحي يافتن است و پيامبر وقتي وحي را مي‏يابد يقين دارد آنچه را كه يافته است وحي است و لذا از سنخ تجربه نيست تا نياز به مشاهده مكرر باشد.
    توضيح آن كه: تجربه در صورتي يقين آور است كه دو امر در آن تحقق پيدا كند.
    امر اول تكرار مشاهده است و دوم آنكه در تجربه يك قياس خفي موجود است كه تشكيل آن قياس خفي باين صورت است كه پس از تكرار مشاهده در موارد كثيره استفاده مي‏شود كه امر اتفاقي هرگز اكثري و يا دائمي نيست و چون اتفاقي نيست و دائمي است پس رابطه بين موضوع و محمول ضروري و حتمي است.
    بنابراين تجربه زماني يقين آور است كه انسان با تكرار چيزي را درك كند اما وحي نياز به تكرار ندارد بلكه اولين بار وقتي جرقه وحي مي‏زند، جرقه زدن وحي همان و يقين علمي و شهودي پيدا شدن همان.
    مرحوم كليني(ره) نقل مي‏كند: شخصي از وجود مبارك امام صادق(ع) سؤال مي‏كند، انبياء از كجا مي‏فهمند آنچه را يافته‏اند وحي است و با يافتن وحي به مقام شامخ نبوت رسيده‏اند. امام در جواب فرمود: «يوفّق لذلك حتي يعرفه»8 اين يك توفيق الهي است كه انسان خود را در نشئه شهود آنچنان مي‏يابد كه هيچ گونه احتمال خطا نمي‏دهد. او آنچنان كلام خدا را مي‏يابد كه اصلاً شك نمي‏كند چون درك انسان از وحي، بالاتر از درك انسان از خود است.