• وبلاگ : 
  • يادداشت : نقدهاي ديگري بر ديدگاه دكتر سروش
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + گوهري 

    وضمنا حقير گويد: B گوهري

    1:اگر وحي همان تجربه ديني باشد،چون تجربه ديني همگاني است نه ويژه پيامبران پس نزول جبرئيل نمي بايست مخصوص پيامبران مي بود،درحالي که فقط پيامبران راستين چنين بوده اند.

    2:قرآن واسلام قائل است که علت تامه نزول جبرئيل نه خودش ونه پيامبر بلکه خداست.

    مبناي شما هر چه مي خواهد باشد ،لکن چون پيامبر را مستنزل جبرئيل مي دانيد سوال ميکنم آيا نزول ملک چه پيامبر(ص)آن را نازل کرده باشد چه خدا ،آيا امري حقيقي است يا نه؟

    آيا انزال ملک برنبي براي آوردن امري مهم وواقعي است [که اگر ملک نازل نمي شد آن امر مهم به پيامبر نمي رسيدوهدايت خدا صورت نمي گرفت]، يابراي امري بيهو ده وبي ربط به هدايت الهي و..بوده که اين بر خدا محال است اگر خدا را نازل کننده جبرئيل بدانيد، وتبييني براي اين عمل پيامبر هم نداريد واصلاوجود ندارد اگر پيامبر را عامل نزول واقعي جبرئيل بدانيد. پس تنها تبيين صحيح همان است که امري مهم وواقعي توسط جبرئيل به پيامبر رسيده که حقيقتا در هدايت انسانها دخيل است.

    لکن شما(سروش)قائليد که الهام ازنفس پيامبر است(وحي نفسي)،وازطرفي مي گوييد پيامبر جبرئيل را استنزال مي کرده است!اين حرف نه فقط ادعايي نامعقول و غير قابل جمع که به شدت مبهم است اگر پيامبر مولد تامه قرآن است،پس استنزال جبرئيل(ع) براي چيست؟مگر اينکه جبرئيل(ع)را نيزمخلوق (خيالي وتجربي)پيامبر بدانيم وقائل شويم که نه حقيقتي به نام جبرئيل نازل مي شده ونه وحيي بوده ونه واقعا پيغمبري بو ده است واصلاهمه ادعاهاي انبياء حقيقت ندارد و خداخلقش را به حال خود وا گذاشته است واگر همينگونه پيش رويم درصفات خدا (حکمت،عدالت ،رحمت وهدايت و...)واصلا در وجود خدا شک يا يقين پيدا ميکنيم!!!

    3:مگر خودتان نمي گوييدکه پيامبر کامل ترين کشف راداشته است ،پس دست کم (نه فقط به دليل شرع که عقلا واز باب رجوع به خبره)بايد کلام پيامبر را ملاک هدايت اصح بدانيم چرا که کامل ترين کشف را داشته است مگر اينکه مکاشفات حضرت عالي اکمل باشد.