ص 71 همین کتاب :
... از شریعت ، به قشر تعبیر شده است ، چون مانند قشر، محافظ لبّ است ، چنان که چراغ و چراغ دان ، محافظ نور است { سوره ی نور ، آیه ی 35 } ... پس اگر شریعت ترک شود ، استفاده از اصل دین و توحید ممکن نیست. خداوند در تبیین نور و گوهر بودن سراسر دین ، فرمود: " قد جائکم من الله نور و کتاب مبین" {مائده 15 } . سراسر قرآن کریم ، گوهر و نور است ، نه این که بخشی از آن صدف و بی نور باشد و بتوان آن را به دور انداخت ، بلکه راه رسیدن به گوهر و لبّ ، همین گوهرهای فرعی است. سراسر دین ، گوهر و نور است و چون نور دارای درجات و مراتب قوی و ضعیف است..خود دین نیز دارای درجات قوی و ضعیف است ، اصول دین به منزله ی نور قوی دین ، و فروع دین به منزله ی نور ضعیف دین است.
اگر بخواهیم اصول دین را گوهر دین ، و فروع دین را صدف دین بنامیم ، باید بدانیم که اصول اعتقادی دین ، سبب بروز فروع دین است ، و فروع دین ، زمینه ساز حفظ و تقویت اصول دین است... مراتب ضعیف و قوی دین ( اعم از اصول اعتقادی ، صفات نفسانی و اخلاق ، فقه و حقوق ، آداب و سنن ) ارزشمند است و این مراتب ضعیف و قوی در هم تاثیر و تاثّر متقابل دارد، یعنی اصول دین در تجلی اعمال و فروع دین ، موثّر است و اعمال دینی و فروع آن نیز در شکوفایی و تثبیت اصول اعتقادی اثر دارد.
مهدی قاسمی 26/2/1389
لیست کل یادداشت های این وبلاگ :