ادله برون متنی
نقد دلیل اول
شما اولین دلیل برونمتنیِ معرفتبخشی گزارههای قرآنی را ارتباط مستقیم آنها با واقعیت دانستهاید و پس از تبیین معنای «واقع» و «دین» چنین استدلالی نمودهاید:
1. از آیات قرآن برمیآید که این کتاب در مقام تبیین هدف خاصی است؛
2. هدفی که قرآن درپی آن است، امری واقعی است؛
3. آموزههای قرآن، بیان شگردهایی برای رسیدن به این هدف واقعی شمرده می شود؛
4. بنابراین قرآن ارائه دهنده نظریه منسجمی در جهت هدف از خلقت جهان، حیات بشر و روش هدایت اوست؛
5. زبان بیان مطالبی در این جهت زبان کشف واقع و معرفتبخشی است؛ زیرا زبان هر گویندهای که در مقام ارائه چنین حقایقی باشد، زبان معرفتبخش تلقی میشود؛
\ بنابراین دیدگاه قرآن هم در این زمینه بر معرفتبخشی حمل می شود.
نقد
1. اولین مقدمه شما با استفاده از متن قرآن بدست میآید؛ پس چگونه این دلیل برون متنی است .
2. مقدمه دوم را چگونه اثبات می کنید.
3. آیا نمی توان با استفاده ازگزاره های غیر واقعی نظریه منسجمی برای رسیدن به امری واقعی ارائه نمود . بنابراین صرف ادعای واقعی بودن هدف و منسجم بودن گزاره ها نمی تواند دلیل بر واقع نمایی گزاره ها باشد.
4. دلیلی برای تعلیل خود در گزاره 5 ذکر نکرده اید.
5. عبارات شما از انسجام محتوایی برخوردار نیست ؛ زیرا این مقدمات را به صورت پراکنده در متن ذکر کرده اید و در پایان بخش به ارائه دو راه حل دیگر برای شناخت کلام معرفت بخش از غیر معرفت بخش پرداخته اید.
نقد دلیل سوم
با توجه به اینکه قرآن خود معجره پیامبر اسلام است و بحث در معرفت بخشی گزاره های آن است چگونه می توان به معجزه(قرآن) برای اثبات معرفت بخشی گزاره های آن استدلال نمود.
نقد دلیل ششم
استناد به کلام یک نفر ولو مخالف به خودی خود نمیتواند دلیلی بر درستی مدعا باشد.
ادله درون متنی
لیست کل یادداشت های این وبلاگ :